Övningsbilder vecka 5

Veckans övningsbilder var följande:

1. Fotografera någonting vad du vill där du vill ha din bakgrund lite oskarp, dvs använd en stor bländare tex 2,8.

2. Fotografera vad du vill i rörelse och frys rörelsen dvs hela bilden ska vara skarp. Tänk på att få en snabb slutartid tex 1/500s och ställ in kameran efter slutartiden för att få en perfekt exponering. Fotograferar du inomhus utan blixt måste du höja ditt ISO till 800.

3. Fotografera en person eller ett föremål som står i skugga mot ljus bakgrund och pröva med att exponeringskompensera med +1. T.ex. något/någon under ett träd med en solig bakgrund. Tänk då på att du måste se den ljusa bakgrunden bakom det du fotograferar.

Och dessa bilder lämnade jag in:


Min första bild blev på Emelie och Marcus lilla Zoe på skötbordet. Valde att fokusera på den lilla handen. Här har jag använt blixt, bländare f5,6 och slutartid 1/60 och ISO 400.


Min rörelsebild blev på hjortarna i hägnet. Fångade dom på en bild förra helgen men den blev inte hundra i skärpa så gjorde ett nytt försök denna helgen. Var inte helt lätt att få dom till att komma tillräckligt nära och sedan sätta fart igen men tycker att jag lyckades ganska bra men det krävdes lite tålamod. Även här blev det bländare f5,6 men med en slutartid på 1/500 och ISO 200.


Till sist bilden med en person/föremål i skugga med ljus bakgrund. Tyvärr har det varit många dagar med väldigt få tillfällen med sol så jag fick göra det bästa av situationen. Var i fars skog och letade svamp igår som var en ganska ljus dag och tänkte att äsch här har jag ju iallafall ett träd i skugga/mörker med en ljus bakgrund. Tyvärr var jag ensam i skogen och utan något föremål att ställa i skuggan. Kanske har jag tur lite senare i veckan att solen dyker upp så att det blir en inlämningsbild till.
Här har jag iallafall använt mig av bländare f4,8 och slutartid 1/15 sek och ISO 200


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0