Bedömning av vecka 3 bilderna

Här kommer bedömningen av de 3 bilder jag lämnade in denna veckan.
Känns fint även denna gång :)

Hej Malin.

Jag börjar med lite förtydligande info om det här med bländare eftersom jag får en hel del frågor om det här via mail trots att man gått igenom veckans text både en och flera gånger. Så det inledande stycket är samma för alla deltagare denna vecka. Lite beror det på att jag är lite lat, men framför allt beror det på att jag vill att alla ska få samma kompletterande information.

Liten bländare har ett högt bländartal t.ex. f22 som du använder när bl.a. fotograferar landskap för då blir så stor del av bilden som möjligt skarp. Stor bländare har ett lågt bländartal t.ex. f2,8 och det använder du vid närbilder som t.ex porträtt vilket gör det du fokuserar på skarpt, men allt annat oskarpt. Jag vill bara förtydliga det här eftersom många ibland säger stor bländare, men egentligen menar högt bländarvärde vilket då är precis tvärtom.

Nu när jag tittar på dina bilder så ser jag att det inte verkar råda några missuppfattningar kring bländaren för dig. På dina två närbilder, porträttet och blomman har du bländare f5,6 och den fungerar klockrent för båda bilderna. Snygga skärpedjup, speciellt på blomman tycker jag. Och sen har du använt f22 för din "landskapsbild"

Om jag börjar med bilden på Bella så betyder skärpedjupet att du sätter fokus på ansiktet precis som det ska vara. Du skriver att f5,6 är din favoritbländare och den ger en lagom oskarpa på bakgrunden, men jag tycker att om man inte har något speciellt att visa upp av bakgrunden kan man ibland ha ett ännu lägre bländarvärde. En ganska ointressant bakgrund kan i vissa fall om den blir tillräckligt oskarp bilda ett riktigt snyggt mischmasch av färger. Och fokus är ju fortfarande i ansiktet som är huvudmotivet. Bra ljus och snygga färger. Man får se upp för skuggor under näsan. Det åtgärdar du lättast genom att lyfta upp ansiktet något.

Vacker gata i Kristianstad. Mycket bra skärpa, starka och omväxlande färger, skarpa linjer. Ja, jag har inte så mycket bra tips till den här bilden, t.o.m himlen är dramatiskt vacker. Jag har en liten känsla att bilden lutar något åt höger, men det kanske bara är en känsla. Du har satt fokus på rätt ställe så skärpan når ända längst bak till det sista huset. Lyckat.

Men din bästa bild kommer sist. Trots att hela bilden är ett myller av grönt så har du lyckats fånga alla nyanser av grönt som det bara går så att allt framträder tydligt. Perfekta detaljer mitt i blomman, snyggt skärpedjup. Solljuset ger t.o.m ett skimmer av dis. Ovanpå det en riktigt snygg komposition. Den här kan du förstora och rama in.

Nästa vecka handlar om ljus och sen kommer ganska mycket av det som återstår av kursen handla om ljus på olika sätt. Men hur man än vrider och vänder på det hela så är ljus eller bristen på ljus alltid den främsta orsaken till att man måste anpassa sitt fotograferande på olika sätt. Men det går att lära sig komma tillrätta med det och det ska vi göra ett par veckor framåt.

m.v.h Madeleine

Kommentarer
Postat av: Jessica Borjo

Wow! Vilket omdöme! Kanonbra! Jättefina bilder så jag förstår den positiva kritiken. Lycka till med nästa veckas uppgift! Kram

2010-09-01 @ 10:17:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0