Bedömning av denna veckans bilder

Tycker att min lärare ger väldigt konstruktiv kritik och jag känner mig nöjd även denna vecka!

"Hej Malin.

Att fotografera saker som är i rörelse är nog det svåraste, men samtidigt kanske det roligaste man kan göra. Det är ett helt annat liv i saker/människor som är i rörelse än när något är uppställt och arrangerat. Det är som med människor att de som inte är medvetna om att de är fotograferade ofta ger dig de absolut mest naturliga och bästa bilderna. Ett undantag till det är nog dur och barn som trots att de vet om att de är iaktagna/fotograferade ändå lyckas se helt opåverkade ut.

Nu till veckans bilder. Jag har med övningen med vattendroppen för jag vet att det är många som tycker att den är rolig att försöka sig på. Och samtidigt går den att arrangera inomhus utan att man behöver ta hänsyn till bra väder o.s.v. Men det är en riktigt svår uppgift och jag brukar säga att om man får till 2-3 hyfsade bilder av 100 får man vara nöjd.

Du har fått till en snygg miljö som bakgrund och det var bra att du använde ett filter för att bara fånga upp färgen. Själva kompositionen är också bra för själva bilden. Man kan se ringarna på vattnet och det finns samtidigt gott om plats för själva droppen. Ljus och reflexer fungerar också bra här. Tyvärr är inte skärpan riktigt på topp mitt i droppen vilket man kanske hade hoppats på, speciellt eftersom du använt blixt.

När det gäller panorering är det svårt att få till en absolut skärpa på det man följer med kameran. Men här spelar det faktiskt ingen roll alls. Det viktiga är att det är en tydlig skärpeskillnad mellan det man panorerar med och det andra i bilden, och det är det ingen tvekan om att du har satt fint. Bakgrunden med rörelseoskärpan är faktiskt ovanligt lyckad, bländarvärdet gav fin effekt. Det ser nästan målat ut tillsammans med Isac i gungan.  

När tittar på din frysbild får jag nästan den känslan man får när man tittar på en videofilm som går baklänges. Det ser ut som om han studsar och är på väg uppåt. Perfekt tajmad avtryckning en bit ovanför marken och massor av frysta vattendroppar hängande i luften. Bra val av slutartid och bländare. Kanske är den här bilden inte lika klar och mättad som din övriga.

Nästa vecka handlar om skärpedjup och bländare. Du har ju redan använt de inställningarna denna vecka med framgång, men det finns säkert ändå en del bra saker att snappa upp där.

m.v.h Madeleine"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0